• WTV Alphen

  • Vogezen, dag 2 route A

    Deze route is bedoeld voor de WTV-leden die van een stevige uitdaging houden, met 6 beklimmingen. De totale route is namelijk 141km lang met 3411 hoogtemeters. De routes kun je hier bekijken. (GPX files staan op de overzichtspagina)

  • Vandaag starten we met een rustige afdaling richting Cornimont. Leuk weetje is dat we na 1,5km vanaf het hotel het parcours van de 7 etappe van de komende tour de France op rijden. We volgen het parcours tot in Cornimont waar we afscheid nemen van de WTV renners die route B gaan rijden. Zij volgen het parcours van de Tour de France nog verder, wij pikken het later weer op. Route B gaat hier al beginnen aan het klimwerk, maar wij mogen nog 5 kilometer verder afdalen. In Saulxures begint voor ons het klimwerk met de Col de Morbieux (5,3km, 338hm, 6,4% gem.) De Col de Morbieux is een gelijkmatige klim over een smalle, rustige weg. Ideaal om weer in een klimritme te komen.
    Na het ronden van de top dalen we af naar Ramonchamp. In het dal dalen we over een fietspad verder tot het dorpje Le Thillot. Hier begint onze volgende uitdaging, Ballon de Servance (13,6km, 662hm, 4,9% gem.). De renners van route B rijden hier al voor ons op de klim. De klim zelf staat bekend als een prachtige, gelijklopende klim over smalle, maar verkeersluwe wegen. Voor iedereen goed te doen. LET OP! De afdaling van de Ballon de Servance gaat de eerste 5 km over een smalle weg met los grind, bladeren, taken en naalden op het wegdek! Gevaar is hier extra aanwezig, matig je snelheid op deze afdaling.
    Nog voor we helemaal onder aan de afdaling zijn krijgen we een afslag naar de Planches des Belle Filles (6km, 501hm, 8,5% gem.). Hier pikken we de route van 7de etappe van de Tour de France weer op, zij finishen die etappe op de Planches des Belle Filles. Laat je niet van de wijs brengen door het gemiddelde, er zitten stevige stukjes in de klim van tot 20%! Wie is er in staat om de tijd, 16m10sec (21,9km/h gem.) van Pogacar in de Tour van 2020 te verslaan? Voor degene die het echt bij willen houden. De start is bij het verkeersbord aan de voet en boven op de parkeerplaats staat een bord bij de finish van de tijdrit. Succes! Kom jij in het rijtje van winnaars op de Planches des Belle Filles: Froome, Nibali, Aru, Theuns, Pogacar en ..........
    De laatste 1 km naar de top gaat over een gravelweg. Deze zit niet in de standaard route, maar moeten we ter plaatsen kijken of het verantwoord is op deze op te rijden voor de liefhebbers. Vergeet niet dat je dan ook moet dalen op een gravelweg.
    De renners in de Tour zijn klaar als ze boven zijn, maar wij dalen de Planches des Belle Filles ook weer af om via wat kleine hobbeltjes naar de start in Giromagny van onze volgende klim te rijden, Ballon d'Alsace (16,5km, 701hm, 4,2% gem.). Wederom een heel gelijkmatige klim, maar dit maal over een brede en goede asfaltweg. Qua verkeer zal het hier iets drukker zijn dan we tot op heden gewend zijn. Om ook onze historische kennis van de Tour de France wat te vergroten, Ballon d'Alsace was op 10 juli 1905 de eerste col die ooit werd beklommen in de Tour de France. René Pottier was de enige renner die fietsend boven kwam! (hopelijk lukt het ons ook) Als aandenken hieraan staat op de top een monument ter ere van René. Maar er is meer geschiedenis geschreven op deze Ballon d'Alsace. Eddy Merckx ontbond bij zijn eerste deelname in 1969 zijn duivels en won zijn eerste etappe met finish op de Ballon d'Alsace. Hij legde daar de basis voor zijn eerste Tour overwinning en won tevens de bolletjes en de groene trui in die Tour. In 2005, 100 jaar na de eerste passage kwam de Tour weer langs. Michael Rasmussen kwam als eerste boven en won de etappe na een solo van 76 km. Inmiddels weten we hoe hij dit voor elkaar kreeg. Genoeg geschiedenis! We gaan weer dalen naar Bussang, waar we vrijwel direct beginnen aan onze volgende uitdaging, Col du Page (6,7km, 372hm, 5,6% gem.) Het lage gemiddelde gaat niet op voor de eerste 3,5 km van de klim, gemiddeld zit je daar ruim boven de 7% en klim je over een wat brede weg door enkele woonkernen. Na deze 3,5 km zit het ergste stuk erop. Het gemiddelde zakt stevig en de weg wordt weer smaller, lopend over een rustige weg door het bos. Na de top gaan we eerste in een korte maar stevige afdaling naar de hoofdweg waar we de afslag nemen richting Cornimont en verder dalen over een bredere weg. In Cornimont waren we vanochtend ook al even, maar we nemen niet de gemakkelijk weg naar het hotel, we moeten namelijk nog even naar Brabant! Col du Brabant (5,8km, 370hm, 6,4% gem.) wel te verstaan. Een klim met zo'n naam moeten we natuurlijk op ons palmares schrijven. Doordat hij rustig begint zijn de laatst vier kilometers nog best pittig met gemiddelde van ruim boven de 7%. Maar dit is de laatste klim, dus de laatste restjes energie mogen opgebruikt worden. Na de top hebben we enkel nog een afdaling naar ons hotel!

  • Klik hier op terug naar het overzicht te gaan.